Processer

LÆRINGSCENTER VEJLBY SKOLE

Model-bygning som udviklingsproces.
SE OGSÅ: LÆRINGSCENTER VEJLBY SKOLE

Vejlby 9

Processen startede med, at alle lærerne og et udpluk af elever fra forskellige klassetrin skulle komme med alle deres ønsker om, hvad skolens læringscenter ”skulle kunne” og hvad man ”skulle opleve” der – for at opfylde behov for hvad et fremtidens læringscenter skulle kunne understøtte af aktiviteter og læring.
Bibliotekarerne gjorde det samme, fordi deres arbejde med at drive biblioteket og organisere aktiviteter kræver arbejdsområder, som skulle tænkes ind i indretningen.
Vejlby 17

Alt materialet lå til grund for en ansøgning om midler til Aarhus Kommune. Ansøgningen konkretiserede præcist hvad der skulle til i indretningen for at så mange af de indkomne ønsker som muligt kunne blive imødekommet. Sammen med ansøgningen indgik en møbleringsplan for at vise, hvordan der konkret kunne indrettes for små midler.
Vejlby 16

Det var stor glæde, da Aarhus Kommune bevilligede pengene og en mindre designgruppe kunne begynde at færdigudvikle på AMØBEN, KØKKENØEN og DEN DIGITALE/FYSISKE UDSTILLINGVÆG.
Vejlby 34

Den organiske AMØBE var vanskelig.
Vi lavede flere skitser som redskab til at snakke om, hvad vi kunne få plads til og hvad den skulle indeholde. Men snart sad vi med små modeller, fordi vi ikke ud fra tegningerne helt kunne forestille os, hvad vi egentlig snakkede om.
Vejlby 10

Vi besluttede, at vi måtte bygge en skala-model og lade den ”gro frem” af sig selv, for at tankerne kunne få en realistisk form, størrelse og indhold.

Modellen blev snedkerens ”arbejdstegning” – han kunne måle på modellen for at finde ud af, hvordan den skulle konstrueres og bygges i 1:1.
Amøben snart realiseret
Vejlby 6x
Vejlby 14a
Vejlby 16a