LÆRINGSCENTER VEJLBY SKOLE
Model-bygning som udviklingsproces.
SE OGSÅ: LÆRINGSCENTER VEJLBY SKOLE
Processen startede med, at alle lærerne og et udpluk af elever fra forskellige klassetrin skulle komme med alle deres ønsker om, hvad skolens læringscenter ”skulle kunne” og hvad man ”skulle opleve” der – for at opfylde behov for hvad et fremtidens læringscenter skulle kunne understøtte af aktiviteter og læring.
Bibliotekarerne gjorde det samme, fordi deres arbejde med at drive biblioteket og organisere aktiviteter kræver arbejdsområder, som skulle tænkes ind i indretningen.
Alt materialet lå til grund for en ansøgning om midler til Aarhus Kommune. Ansøgningen konkretiserede præcist hvad der skulle til i indretningen for at så mange af de indkomne ønsker som muligt kunne blive imødekommet. Sammen med ansøgningen indgik en møbleringsplan for at vise, hvordan der konkret kunne indrettes for små midler.
Det var stor glæde, da Aarhus Kommune bevilligede pengene og en mindre designgruppe kunne begynde at færdigudvikle på AMØBEN, KØKKENØEN og DEN DIGITALE/FYSISKE UDSTILLINGVÆG.
Den organiske AMØBE var vanskelig.
Vi lavede flere skitser som redskab til at snakke om, hvad vi kunne få plads til og hvad den skulle indeholde. Men snart sad vi med små modeller, fordi vi ikke ud fra tegningerne helt kunne forestille os, hvad vi egentlig snakkede om.
Vi besluttede, at vi måtte bygge en skala-model og lade den ”gro frem” af sig selv, for at tankerne kunne få en realistisk form, størrelse og indhold.
Modellen blev snedkerens ”arbejdstegning” – han kunne måle på modellen for at finde ud af, hvordan den skulle konstrueres og bygges i 1:1.