Farver, Indretning

Blå

Jomfru Maria er klædt i blåt, symbolet for renhed.
Klart blåt lys healer.
En farvet overflade har den egenskab, at den kan absorbere det fulde farvespektrum af lys, med undtagelse af den farve, vi ser, for eksempel blå.
Det betyder, at den farve, vi ser på en overflade, ændrer karakter (ændrer endda farve) afhængig af lyset.

‘I det lille loftsrum er der kun tre forskellige lyse grønblå nuancer, den ene på det malede gulv, sammen med hvid på loftet og døre, og drys af lime og gul på et par puder. To sandfarvede krukker og et enkelt billede i guldramme, der har familieskab til de originale mørke træbjælker, gør det lille rum rumligt, hyggeligt og roligt’.

Blå har en bølgelængde på 450-500 nm (nanno-meter), så den hører til den hurtige og kolde del af det synlige lys i det elektromagnetiske felt.
Lysfarver og pigmentfarver er to forskellige ting, men da vi kun har ét ord for begge, farve, tror mange, at det er det samme.

Vi har knyttet mange symboler til farver afhængigt af kultur, religion og skiftende mode. Det symbolske må vi betragte som en ikke faktuel sandhed om farver, men snarere betragte, hvad vi rent faktisk ser og mærke indad for at finde det, som vi hver især føler ved en farve og en farvekombination.
Blå fremtræder i mange varianter, vores oplevelse af en dyb havblå er meget forskellig fra en lyseblå pastelfarve eller en blågrøn turkis.
Den blå farve kan virke kold eller varm afhængig af, hvilke andre farver den omgives af eller sættes sammen med.

Blåt lys er en af de 7 farver i det synlige lysspektrum. Bølgelængden af ​​blåt lys svarer til den elektromagnetiske bølge fra halsen.
Halsen er centrum for udtryk, at lytte – de lyde, vi hører og skaber. Vi kender alle følelsen af, at der er noget i halsen, der er svært at sige, vanskeligt at slippe ordene, et skrig eller tone. Prøv at stå foran et spejl, se direkte ind i dine egne øjne og sige højt og ømt: Jeg elsker dig. Er det let?

‘En enkelt væg i lys lavendelblå sammen stole i indigo, abrikos og gråblå bringer fredfyldthed ind i et rum uden at være ukulørt. Stemningen er blid og giver plads til at lege med blomster, bøger og kunstgenstande, hvis man trænger til drama’.

‘Den kinesisk-blå sofa i den højloftede dagligstue med lyse sandgrå vægge, lette hvide gardiner påtrykt med violette liljer, et gyldent mønstret gulvtæppe og en rosa lænestol udstråler en stemning af harmonisk ro, – næsten æterisk, til trods for mange farver. Her er afslappende’.

En kulørstærk blå virker altid fremtrædende, hvis alle andre farver er afdæmpede eller blandede.
Blå er den mørkeste farve i farvespekteret og virker tættest på sort. Københavnerblå er meget mørk, også den kongeblå, som vi synes er royal og elegant. Især sammen med guld.

‘En klar lys blå kan få et rum til at virke større. En dyb indigo-blå kan trække rummet sammen, men også modsat virke som universet om natten, tredimensionelt og uendeligt i udstrækning’.

Blå pigmenter fra naturen har navne: kobolt, ultramarin, preussisk blå, indigo, pariserblå og azur.
I dag benævner vi farver med tal efter hvad vi ser: farvens indhold af kulør, hvid og sort. Det skal så omregnes af maleren i procenter, fordi pigmenter ikke ”farver” malingspastaen på samme måde, som det vi ser.
Før i tiden måtte maleren bruge sine øjne og erfaring med, hvordan de enkelte pigmenter reagerer med hinanden, når han skulle ramme en bestemt kulør. Malingsbutikkerne bruger oftest syntetiske pigmenter.

‘En lille farveprøve ser anderledes ud end en hel væg med den samme farve. Det er et fysiologisk fænomen – vores øje lægger lys til og trækker lys fra.

Jordens atmosfære er blå – en opløftende farve. Himmellyset ser vi som blåt. Selv på skyede gråvejrsdage er dagslyset blåligt.
Det betyder, at farver udendørs bliver blåfarvede i forhold til den farveprøve, vi ser i malingsbutikken under kunstlys. Det er en god idé at bruge varmere farver udendørs, at blande stænk af brun, rød, Siena og umbra i farven, også i blå farver’.

“At føle sig blå” bliver brugt som udtryk for tristhed, tab og sorg. I England er blå farven for porno og vulgaritet.
I astrologi er Tyren lyseblå, Skorpionen er klar blå, Skytten en kongeblå og Vandmanden en dyb mørkeblå. I Egypten og Mexico er den blå farve symbol på det guddommelige.
Mange siger, at blåhvide vægge i et rum bringer fred, afslapning og ro til sjæl og sind; at blå fører os til klarhed og ærlighed.

Blå forbinder vi med himmel, hav og vand.
I den vestlige verden betragter vi lyseblå som farven for baby-drenge. Mørkeblå betragtes som kongelig. Blåt er symbol på den kristne Guds og evighedens sandhed. I Kina er blå symbolet for øst. I Europa betyder en blå blomst flugt væk i fantasier. Emballage til mange rengøringsprodukter og sæber er blå og hvide for at signalere det rene og friske.

‘Farven på de akvamarinblå vægge i den store stue er fængslende, som om vi er på havbunden. Farven er hverken kølig eller neutral. Indrammet af lysegule paneler og døre og et lyst sandgråt loft, kommer det gamle slidte trægulv og kurvemøblerne til at fremstå med varme og historie om liv, der er levet. Her er mangefarvet kelimvævede puder, kobberstik på væggene og et utal af store og små grønne planter i lerkrukker. Den samlede stemning er både hyggelig, rolig, kølig, som et sommerhus’.

I rum er den blå farve med til at skabe stemning sammen med andre farver. Derfor kan vi ikke forlade os på, hvad den enkelte farve symboliserer.
Det er, hvordan vi oplever den samlede farvekollektion med karakteren af dagslyset og lyssætningen, med rummets volumen og stil og måden at møblere på.
Et rums stemning udgøres af det hele. Og hvordan vi hver især oplever.
Derfor kan vi heller ikke overføre en farve, vi ser ét sted til et andet sted og få den samme oplevelse.

I malerier maler vi skygger gråblå eller blåviolet. Samme farve i horisonten som blåfarves af det mellemliggende luftlag i atmosfæren.
Skal man have noget til at virke distanceret, skal man bruge farver med nedtonet kulør og blågrå, fordi vi kun ser kulørstærke farver tæt på.
Ser vi noget kulørstærkt ude i horisonten, tror vi, at det er tættere på.

Hvis vi for det meste er i vores travle sind og har mindre kontakt til krop og følelser, kan ting blive blokeret i halsen. Blåt lys hjælper med til at løsne for en blokering i halsen. Blå er i sit positive aspekt symbol for højere bevidsthed og helbredelse, i dets negative aspekt for trængsel, i sit neutrale aspekt symbolet på tænkning.
De blå mænd, siger vi om mænd, der er mest i deres hoveder.

Øjets linse udvider sig for at fokusere på blå og vi oplever derfor, at blå er en farve, der trækker sig væk fra os. I modsætning til rød, hvor linsen trækker sig sammen og vi oplever rød som tæt på.

‘Turkis, grøn og blå dominerer spisestuen med det gamle lange træbord, der har stået her i generationer. Slagbænke, paneler og vægge er derimod malet op igen mange gange, hynder har fået nyt betræk i tern og striber og blomstret. Det er dristigt at farvesætte så konsekvent med stærke kulører, men det brune klinkegulv binder det hele til jorden, så der er plads at fylde bordet med mad og keramiktallerkener i mange farver. Absolut appetitligt og festligt’.