Farver, Indretning

GRØN

Farven grøn forbinder vi med natur, så det er ikke underligt, at vi kalder det ”grøn omstilling” når vi ændrer en produktion fra ‘sort økonomi’ til ’grøn økonomi’, hvormed vi mener en omlægning til mere miljøvenlige produkter, forbrugsvaner og produktioner, der medfører en renere verden.

Ordet grøn kommer fra det indoeuropæiske ’ghre’ i lighed med ’græs’ og ’gro’.

Plantefarvede garner har været kendt i flere tusinde år. Da de fleste planter farver gult, grøngult og rødgult, får man grøn ved at overfarve de gule garner med blåt.
Grønne pigmenter fra jorden er grøn umbra, smaragdgrøn, kromoxydgrøn.

”I musik er den rene grønne repræsenteret i en violins rolige mellemtoner”, Vassily Kandinsky

Vægge i fortidens herreværelser, hvor herrerne kunne trække sig tilbage med cognac og kortspil efter middagen, var ofte en dyb skovgrøn, der gjorde rummet huleagtigt sammen med store lænestole i læder.
Klædet på billardbordet er grønt, ligesom det grønne klæde på eksamensbordet.
Det var tidligere en tradition at bruge grøn i biblioteker og studierum, fordi man mente, at den grønne tone stemte sindet til eftertænksomhed.

Når foråret endelig kommer, bliver vores verden grøn. Grøn af grønkorn. Grøn af de klorofylmolekyler, der sidder inde i grønkornene og står for fotosyntesen: det omvendte af forbrænding. Co2, vand og sollys (energi) laves om til sukker og kulhydrater.
Grønkorn er grønne, fordi de absorberer alle farver i sollyset, bortset fra grøn, som reflekteres tilbage, så vi ser planter som grønne.

”Physically we are much healthier, but what about mentally?”, Glenn Close (worldgoal 3)

”De bløde lysegrønne vægge gør hendes soveværelse køligt og beroligende uden at rummet virker koldt. Det gamle mørke trægulv med et naturfarvet tæppe samler de forskellige grønne nuancer: havgrønne, pastelgrønne og den gennemtrængende lime på sengetæppe, puder og det turkise betræk på den lille stol.
De lette og flagrende gardiner i et potpourri af hvidlige grønne med diskrete lyngfarvede blomster understreger noget feminint”

Grøn ligger i den midterste del af lysspektret med bølgelængder mellem 520-565 nanometer pr sek.
Grøn er den ene af lysspektrets 3 grundfarver: rød, grøn, blå.
I pigmentfarver, som i maling, er grøn en blandingsfarve mellem gul og blå og dermed ikke en grundfarve.
Derfor findes der mange flere grønne nuancer end antallet af nuancer i andre farver.
Pigmentsfarvers 3 grundfarver er: gul, rød, blå.
Se: Farver i Rum

Grøn er komplementær-farve til rød. Rød-grøn-farveblinde ser rød og grøn som en grå med samme lyshed. Goethe kaldte farvesammensætninger med komplementære farver for harmoniske.

Grøn siges at berolige. Før i tiden var vægge på hospitaler malet lysegrønne. Grøn i chakrasystemet er hjertets farve, fordi udstrålingen fra hjertet har de samme bølgelængder som den grønne farve i lysspektret.
Grøn er livets farve.

Vi har givet navne til forskellige grønne nuancer: Jadegrøn, saltsten, oliven, salvie, lav, mistelten, duggrøn, pistage, lime, mintgrøn, kobber, gulgrøn, blågrøn, vårgrøn, søgrøn, mos, lav, gran osv.

Da navne på farver kan opfattes forskelligt, benytter vi i dag nummer-systemer i stedet for navne.
F.eks. NCS (Natural Colour System), som er et visuelt farvesystem, hvor man med tal kan angive mængden af kulør, nuance, hvid og sorthed i en farve. Det sikrer, at vi får den farve på væggen, som vi ønsker os og ikke en fortolkning.
Eksempelvis betyder ’NCS 2070-G10Y’ at farven har 20 % sort, 70 % kulør, 10 % hvid. De 70 % kulør består af 90 % grøn og 10 % gul.

Grønne farver på facader, træværk, i rum og indretninger kan have mange forskellige virkninger på os afhængig af nuancer og mængde. En dyb skovgrøn væg kan medvirke til én stemningsoplevelse, en lys mint-grøn en anden.

Grønne farver på facader og træværk udendørs skal afstemmes de farver, der er i naturen omkring huset: planter, sten, sand, jord osv. Farveprøver skal helst afsættes på nordfacader, hvor der ikke kommer direkte sollys, for at sikre at farverne fremstår harmonisk i gråvejr.
Da Jordens atmosfære er blå, bliver alle farver udendørs mere blåfarvede end de samme farver indendørs.

Grøn kan symbolisere natur, økologi, vitalitet, held og lykke, fornyelse, ungdom, forår, gavmildhed, friskhed, lydhørhed, frugtbarhed, græs og håb.
Men grøn er også symbol for misundelse, ulykke, grådighed, skyld, lidelse, skam, jalousi, begrænsning og uerfarenhed.
Grøn er landskabets farve, den hellige farve i Islam, Irlands national-farve.

Farvers symbolik kan ikke bruges til at farvesætte indretninger.
Her må farven vurderes i den sammenhæng, den indgår i, og med lysforhold, strukturer og de andre farver den skal spille sammen med i hvert enkelt rum.

De grønne trafiklys symboliserer, at det er sikkert at gå eller køre fremad.
Vi taler om grønne hoser, grønne græsgange, grøn af misundelse, giftiggrøn, grønskollinger der er uerfarne nybegyndere, – og vi siger er grønt er godt for øjet og healer krop og sjæl.
Uden tvivl er det godt for sindet at bruge tid udendørs i den grønne natur, ligesom vi trives bedre, når vi har planter og blomster indendørs.

”Den store jadegrønne spisestue er elegant og sofistikeret. Der er noget forfinet over nuancerne på de nyklassicistiske stoles lyse bleggrønne betræk med striber i celadon og søgrøn sammen med den gulgrønne dug, der bærer det franske porcelæn med olivengrønne dekorationer. Stemningen er hjertelig og kultiveret, uanset om her sidder få eller mange til bords”

Det kan blive både levende og harmonisk i en stue at sætte et antal gulgrønne farver sammen med et antal kølige blågrønne og tilføje accent-farver i chartreuse-gul, turkis og brune nuancer på puder, billeder, krukker. Farver på de store flader som vægge, lofter og gulve skal kunne ”bære” alle øvrige farver på inventar, tæpper, kunst og ting, der kan flyttes rundt på. Det er, som om alle grønne farver, uanset indhold af gul eller blå, matcher.

Tager vi et bredt udsnit af forskellige blade, kogler, mos, bark, nåle, blomster osv. med hjem fra skoven, så kan vi undre os over, at mangfoldigheden i forskellige nuancer er så stor – og alligevel er der harmoni og familieskab.

”Stuen i det moderne hus på landet har store vinduespartier ud mod åbne marker og hvor sollyset kan vælte ind. Den dominerende farve er en bleg limegrøn og vandig turkis på luftige gardiner, der kan dække hele rummets længde. Frisk lyseblå og drys af rosa og orange giver en appetitlig stemning af sommer hele året sammen med ternede og stribede puffer og puder i den limegrønne sofa og lænestolenes olivengrønne”

Sætter man æblegrønne nuancer sammen med lime, mango, blå og rosa får man en stemning af krydderier fra østen: varm imødekommende sanselighed. Det kræver mod at bruge så stærke kulører sammen i en indretning, men det festlige synes alligevel at balancere kontrasterne i en symfoni af hygge og ro.
Det er den grønne farve, der binder farvebombardementet sammen til en enhed.

Mange tænker på ”grøn indretning” som møblering med møbler af træ, bambus o.lign. – og her tænkes ikke på farven grøn. Træ og andre naturmaterialer i en indretning kan med fordel tilsættes livgivende farver på tekstiler, kunst, krukker og løse gulvtæpper. Både med grønne kulører og helt andre.

Læs også: Farver i Rum
Læs også: Rum, følelser og Farver
Læs også: Blå