Farver, Indretning –
Rum, følelser og farver
Stemning i rum handler om følelser
Om væren
Sansefornemmelser
Om mennesker
Stemning handler om at sammensætte et rums farver, lys, stoflighed, artefakter og mellemrum for at fremkalde følelser af tryghed, nærvær, ydmyghed, ro, livlighed, glæde, fred, forbundethed og meningsfuldhed hos de mennesker, der skal bruge og leve i rummet.
Det kan man kun gøre fra følelser
At indrette stemning i rum er en kunstnerisk proces.
Som at skrive et digt, modellere en skulptur eller male et maleri.
En bevidst følen sig frem, der bygger på viden og praktisk erfaring.
“….for at forstå atomer, kan ord kun bruges som i poesi.
Poeten er ikke så interesseret i at beskrive facts, som han er interesseret i at skabe billeder, følelser og stemninger, der beskriver mulige sammenhænge.
Kvanteteorien er et faktuelt eksempel på, at vi fuldt ud kan forstå sammenhængen, men kun snakke om det i billeder, følelser og parabler….”
Cit.: Niels Bohr
Se mere Farver i rum
At skabe stemning i et rum er på én gang at organisere objekter, møbler og artefakter efter, hvordan rummet skal bruges i praksis og samtidig farvesætte, belyse og iklæde møbler og rum med stoflighed, der alt sammen interagerer indbyrdes.
I sit hele kan rummets stemning kun opleves med sanser og følelser.
Ikke forstås med tanker eller beskrives logisk.
Ofte må vi bruge metaforer, eller sammenligne med oplevelser af naturfænomener og mellemmenneskelige forhold. Vi må sætte os selv i spil: beskrive hvordan stemningen i rummet føles for os.
Hvordan vi har det indeni.
Derfor må vi i iscenesættelsen have alt i spil samtidig.
Vi kan ikke vælge en stol for sig, en farve for sig, en måde at belyse på eller mørklægge for sig, når drømmen om en stemning skal være “som at være på stranden midt på sommeren” eller “som friskheden den første forårsdag“.
Vi må kende til mennesker og menneskers følelsesliv, prøve på at ramme det, der ligger dybere end blot, hvad vi kan lide. Eller andre kan lide.
Vi skal finde ind til essensen.
En melodi.
Det er underforstået, at det skal være smukt.
Eller måske grimt, hjerteskærende, beroligende, hyggeligt eller dramatisk. Ofte vil vi flere ting, som i dagligstuen på et bosted for psykisk syge: stemningen skal både berolige og dæmpe kaotiske sind, samtidig inspirere til vågenhed og udfoldelse.
Derfor må vi søge efter harmoni – en balancerende kontrast i den måde, det hele bliver sammensat på mellem det fredfyldte og noget levende, bevægeligt og kulørt.
Vi må have flere farver, flere møbler i spil end vi skal bruge, så vi omhyggeligt kan omorganisere, ændre en farve bare en lille smule, fjerne noget som vi først greb ud efter, erstatte det med noget der måske er spinklere eller tungere.
Varmere, lysere, mere rustikt, blidere, måske overvældende teatralsk.
Indtil den er der!
Valget af farver handler ikke om man kan lide en farve eller ej; men om hvordan helheden fremstår. Derfor er det ikke et spørgsmål om smag eller at vi skal gå på kompromis for at blive enige: vi skal mærke, hvad vi føler. Sætte ord og billeder på følelses- eller sansefornemmelser.
Vi skal dog ikke bare føle os bevidstløs frem.
Viden om forskellige pigmenters interaktion når de blandes, om farvers samspil med lys og overfladestrukturer, om farvers samspil når de sættes sammen, om materialer, om organisering af objekter i rum og belysning og om sansebevidsthed er et implicit fundament for at kunne flyde.
Den kunstneriske proces skal bygges på faglige facts.
Forståelse af detaljer i en helhed.
“Et maleri er tavs poesi.
Poesi er et maleri, der taler”
Cit.: Plutarch (græsk filosof 45-120)
Farver kan virke stærkt på os, men vi oplever ikke en rød bil, en rød blomst, røde jordbær eller en rød væg på samme måde. Professor og psykolog Lars Sivik, der er medskaber af NCS-systemet (Natural Colour System) siger: “Vi kan ikke adskille farven fra tingen“.
Kulørstærke farver, uanset hvilken kulør i farvespektret, virker voldsomst på os, hvorimod mere dæmpede farver er mere spiselige for de fleste.
I rum handler farvesætning om farvekollektioner, hvor farver på store flader (vægge, loft, gulve) danner baggrund for mindre objekter (møbler, gardiner, puder, tæpper, krukker, billeder og nips).
***
Herunder en række moodboards, stemnings-kollager ment som inspiration til at have noget at snakke ud fra, til at spore sig ind på, hvordan stemninger skal opleves.
Moodboards er ikke løsninger, men værktøjer.
FARVER: Solgul. Citron. Lime. Sienna. Mahogni. Smørblomst. Appelsin. Abrikos. Oliven. Krom.
MIDDELHAVSSTEMNING: Eksotisk varme, gylden royal livlighed, inciterende dramatisk klarhed
FARVER: Grangrøn, petrolium, tobaksbrun, pimpsten, dyb skovgrøn, oliven, gråbrun, mahogni, mosgrøn
SKOVSTEMNING: Sjælfuldt, eftertænksomt, afdæmpende fredfyldthed, stilhed, sindsro
FARVER: Sand, lys akvamarin, lysviolet, beige, vand-turkis, blågrå, perlemor, marehalm, beige, bleg rosa
STRANDSTEMNING: Blid og blød akvarel, feminin mildhed, sanselig stilhed i dæmpede strukturer, harmoni
FARVER: Indigo. Nattehimmel. Gråblå. Ultramarin. Pariserblå. Petrolium. Hvid. Vin. Lyng
HAVDYBS-STEMNING: Dybde og fordybelse, mystik, åndelig, varm indsigtsfuldhed i køligheden
Læs også: Blå
FARVER: Pudderhvidt. Brun. Kastanje. Sand. Strå. Blåbær. Vin. Lys granit. Musegrå. Bark. Jord.
NORDISK STEMNING: Behersket dæmpet kontrastfuld, blød balance og raffinement, lethed og elegance
FARVER: Glasgrøn. Turkis. Stærk cerise. Lyng. Lime. Akvamarin. Bærrød. Appelsin. Gul.
INDISK STEMNING: Festlig varm fylde, dansende vibrerende mættethed, kulørt appetitlig krydret klarhed.